Nestihli jste některou z našich akcí? Nebo Vás prostě jenom zajímají nejdůležitější informace, které zazněly? V jednoduchosti je krása. Rozhodli jsme se proto, že všechny reporty, videa, fotografie a tiskové zprávy dáme přehledně na jedno místo. Ať už hledáte cokoliv, určitě jste tu správně. Teď už Vám nic důležitého neuteče.

PODÍVEJTE SE NA PROBĚHLÉ AKCE

18. 10. 2021

Více o události

Podle Věry Jourové je v obecné rovině důležité rozlišovat mezi fakty a názory. Evropská komise se především zajímá o dezinformace, které mají negativní efekt na společnost a směřují k vyvolávání násilí. Odpovědí ovšem není cenzurovat obsah, ale podpořit ověřování faktů. Jourová podotýká, že online platformy nesmí ovlivňovat svobodné volby.

Evropská komise tak jedná s technologickými firmami ohledně jejich přístupu k dezinformacím. Podle komisařky je potřeba, aby byly firmy v této oblasti proaktivnější. Nedávno proběhlé české volby jsou dalším impulsem pro hlubší analýzu obsahu, který má vliv na voliče a politické strany.

„Pokud se online prostor nezaplní informacemi založenými na faktech, vyplní se dezinformacemi,” říká Jourová. V době pandemie velké internetové platformy souhlasily s ověřováním informací se zdravotnickými autoritami a s případným mazáním fakty nepodloženého obsahu. To ale byla podle komisařky mimořádná situace. Za běžného stavu by v Evropě taková autorita existovat neměla a je potřeba, aby si občané sami uměli informace ověřovat. V České republice má ale mnoho lidí mezery v oblasti mediální gramotnosti, ale současně používá internet jako jediný zdroj informací.

Podle komisařky je také třeba striktně rozlišovat legální a nelegální obsah. Nelegální obsah (např. dětská pornografie, teroristický obsah) by měl být podle Jourové nahlášen policii samotnými provozovateli. Problém je ale v jeho detekci a v omezených kapacitách firem vzhledem k obrovskému množství obsahu.

„Lidé by měli vědět, že jsou pod vlivem sociálních médií a měli by vědět, kdo za nimi stojí,” říká Jourová a zdůrazňuje potřebu vyšší transparentnosti.  Dlouhodobým cílem je podle ní rozvoj mediální gramotnosti, krátkodobým vyšší podpora pro mechanismy ověřování faktů. „Měli bychom být více hladoví po pravdě,“ shrnuje situaci komisařka.